Welkom

Wie denkt Anton Hofstede wel niet dat hij is?

Ik ben geboren en getogen in Leeuwarden, in een echte optiekfamilie. Als 3e generatie zou ik het bedrijf in gaan. Vol enthousiasme Optometrie gestudeerd en eindelijk  het bedrijf in….

En toen ging het balletje anders rollen. Mijn toekomst lag niet in Leeuwarden.

Na voor wat verschillende winkels op interim basis te hebben gewerkt, kwam ik uit in Delft. Bij één van de grootste zelfstandige optiekzaken van Nederland. Daar werden in 1999 de eerste stappen in e-commerce gemaakt.

MyLenses was geboren en ik mocht er werken. Eigenlijk is “pionieren” een beter woord. Al snel werd het kleine kamertje waar ik zat te klein. Binnen een half jaar werd het kleine kamertje een hele verdieping en een weer iets later nog een verdieping. Er werd een pand bijgekocht en weer iets later een 2e pand erbij. 
MyLenses was gegroeid tot een heel groot bedrijf met meerdere online labels en een heus distributiecentrum waar je u tegen kunt zeggen.

Het hele bedrijf werd verkocht aan een internationaal bedrijf (Coastal Contacts / Lensway) en ik heb daar nog enkele jaren voor mogen werken. Hoe gaaf is dat? Internationaal handelen!

Uiteindelijk werd de hele operatie verhuist naar Zweden en ben ik gaan werken voor een nieuwe start-up: LookIZI. De basis mogen ontwerpen, de eerste stappen mogen zetten. Maar het was niet hetgeen ik zocht en ben doorgegaan naar Visser Contactlenzen. 

Bij Visser Contactlenzen in Nijmegen heb ik een distributiecentrum mogen opzetten om inkoop en distributie te regelen voor alle vestigingen. Dit alles onder Microsoft Dynamics NAV. Hetgeen ik niet meer kon afmaken bij MyLenses kon ik nu nog eens verbeteren.

Uiteindelijk ben ik doorgegaan naar een nieuwe start-up: Bril.nl…
Een zwarte pagina. Nou ja, ik heb er ook een hoop geleerd. Een website om brillen online te bestellen. Door verschillende oorzaken is het bedrijf niet van de grond gekomen. De techniek en de logistiek stonden als een huis, dat dan weer wel.

Door naar België, waar ik gevraagd ben om LensOnline in Nederland op de kaart te zetten. Het in België zeer succesvolle bedrijf wil ook de Nederlandse ondernemer helpen. Het is een hybride winkel, waarbij de zelfstandige opticien geholpen wordt om online actief te zijn, maar ook om nieuwe klanten te verkrijgen. 

Opnieuw kan ik mijn ei niet kwijt.

Ik maak de overstap naar Procornea Nederland BV. Wie had dat gedacht, van online man ineens in de vormstabiele contactlenzen. 
Ruim een jaar heb ik alles gegeven en heb met heel veel ondernemers gesproken. Ik merk pijn bij velen. Ondernemen is niet meer zo makkelijk als voorheen. Men voelt de druk van online bedrijven, maar ook van ketens.

Ik ben vrij…

Vrij om eens goed na te denken. Vrij om te praten met heel veel bedrijven. En ik merk dat ik veel mensen hulp kan bieden, maar weet nog niet goed in welk vat ik dit kan gieten.

En dan is het er!

Het idee is er ineens en dan komt het uitwerken. Het op papier zetten. Met mensen praten. Het idee en plan bijschaven. Cursussen volgen. Weer schaven. Rekenen, plannen… en dan vallen alle puzzel-stukjes op zijn plaats.