Over mij

Het was een stormachtig begin van 1976. Nog geen 2 weken nadat tijdens de storm de toren van de Bonifatius kerk in Leeuwarden was afgebroken, werd ik geboren. De nieuwe telg in de optiekfamilie.

Geboren en getogen in de optiek

Opa Hofstede heeft in 1921 zijn eerste optiekzaak gestart in Leeuwarden. Er volgenden nog 2 in Den Bosch en Zwolle. Praktisch geboren en opgegroeid in de optiekzaak in Leeuwarden begon ik daar ook mijn eerste baantje. Al snel werd duidelijk dat ook ik het optiekvak in wilde. De 3e generatie in de optiek!

Optometrie

Tijdens de HAVO gaf ik aan dat ik de nieuw opgezette opleiding Optometrie aan de HBO Utrecht wilde gaan volgen. Het vakkenpakket werd nauwkeurig uitgezocht en in mijn eindexamenjaar werd de opleiding Optometrie ook nog eens als volwaardige HBO studie erkend.

De opleiding heb ik netjes in de 4 jaar afgerond. Met interessante stages bij Merkx Optiek Culemborg, Dr. van Bijsterveld in Houten en een internationale stage bij het Omni Eye Services in Atlanta-USA.

Aan het werk

Na de studie ben ik aan het werk gegaan in Leeuwarden met als insteek het bedrijf over te nemen. Uiteindelijk is dit niet doorgegaan en ben ik gaan werken voor de eerste serieuze online contactlenzenaanbieder: MyLenses. Begonnen op een klein zolderkamertje heb ik dit mede mogen uitbouwen tot een groot logistiek centrum met meerdere webshops en een internationale groothandel. Na de verkoop aan Lensway/Coastal Contacts heb ik nog een aantal jaren internationaal mogen opereren, waarna ik uiteindelijk voor een nieuwe startup ben gaan werken. Het produceren van websites voor opticiens welke automatisch up to date worden gehouden. Gemak voor de opticien!
Na de opzet van het systeem ben ik doorgegaan naar Visser Contactlenzen om daar een distributie centrum op te richten met als doel efficiƫntie en kosten besparing. Eenmaal operationeel werd ik gevraagd om een startup op te zetten in online brillen. Dit is mislukt. Website was op orde zoals ook de logistiek. Toch is de stekker er uit getrokken.

Opticiens helpen

In de 2 daaropvolgende functies als sales manager Nederland voor LensOnline en als regio manager voor Procornea kwam ik in contact met heel veel opticiens. Bij een aantal van hen liepen de zaken fantastisch, bij anderen was het kommer en kwel en bij een groot gedeelte was er een soort status quo: Lichte vooruitgang of stilstand. In ieder geval niet de groei die hoort bij de retail.

Na het aanhoren van de vele verhalen, blijkt dat er een angst is. Angst voor de kracht waar nieuwe aanbieders zich agressief op de markt bewegen. Het gevoel van onmacht over hoe nu verder. Hoe kan ik, als kleine zelfstandige, er toch boven uitkomen. 
Kennis en ervaring is er genoeg aanwezig bij de zelfstandige. Sterker nog: het aanbod is vaak diverser dan bij de ketens of de nieuwe aanbieders. 

Doelstelling

Ik heb mijzelf voorgenomen om terug naar de basis te gaan. Ik ben tenslotte opgegroeid binnen een zelfstandig ondernemende optiekfamilie. Ik wil deze groep helpen. 
Helpen door de kennis en ervaring die ik heb opgedaan toe te passen op de zelfstandige opticien.

Want hoe mooi is het niet dat de consument uiteindelijk de weg weet te vinden naar de zelfstandige opticien voor kwalitatief goede oogzorg en producten?

Op de hoogte blijven

Wil je op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen? Schrijf je dan snel in voor de nieuwsbrief.