“Anton, veeg jij de stoep even?” Zonder verder erbij na te denken, veegde ik de stoep voor de winkel. De volgende dag lapte ik de ramen en de dag erop werd gevraagd of ik het koperwerk op de antieke deur in de portiek wilde poetsen. Mijn vader vroeg het, dus deed ik het. Het was onderdeel van mijn zomerbaantje in de winkel. Nadat ik mijn optiekopleidingen had afgerond en er fulltime werkte, bleef ik het doen. Het zat er tenslotte ingebakken, zonder echt door te hebben wat de toegevoegde waarde was; naast het feit dat de stoep, ramen en deuren schoon waren. In de buurt werd er over gesproken, dat dan weer wel.
Jaren later bleef ik dat stoepvegen doen, ook al waren het de stoepen van distributiecentra waar ik leiding gaf. Ik witte meteen de muren als er weer eens graffiti op zat. Ik had inmiddels begrepen waarom ik dat moest doen: contact met je omgeving. Je leert je buren kennen, weet wat er leeft in de omgeving en in het geval van een winkel: de buren gunnen jou ook ineens een verkoop. Je wordt het gezicht van de straat. Daarnaast krijg je respect van je collega’s: iedere dag doe jij toch maar weer die, in hun ogen, ondankbare taak. In de afgelopen jaren heb ik veel gesprekken mogen voeren bij optiekzaken en het valt me op dat veel winkels er wat triest uitzien: vuile stoep, smerige ramen en een etalage die niet echt aanspreekt met lampen die kapot zijn. En af en toe wordt er dan ook nog geklaagd dat het rustig is en ja, het ligt vooral aan anderen. Al rondkijkend, vraag ik me af of deze winkels eigenlijk wel klanten willen, want uitnodigend zijn ze niet.
Nu ik sinds enige tijd in Amsterdam woon, loop ik af en toe door de stad. Ik merk op dat er eigenlijk geen winkel is, die mij echt aanspreekt. Alles is eenheid. Ik loop door de straten en kijk af en toe naar rechts en zie dan weer een winkel. Het valt me niet op. Ik stap winkels binnen omdat ik iets nodig heb en kom er vaak pas thuis achter waar ik het gekocht heb als ik naar het bonnetje kijk. En daar, beste optiekondernemer, is een heleboel aan te doen! Doe in eerste instantie wat aan de uitstraling naar buiten toe. Zorg ervoor dat het binnen goed verlicht is, zodat je van buiten naar binnen kunt kijken. Maak een leuke etalage die ook aanspreekt. En wissel die etalage vaak! De meeste mensen komen langs je etalage als ze naar hun werk, studie, vrienden of familie gaan. Eén keer in de twee maanden is dan echt te weinig. Ga voor snellere wisselingen. En bovenal, zorg dat je verlichting werkt! Is er een spotje kapot: vervang die direct. Maak ook je ramen schoon, liefst meerdere keren in de week. Brandschone ramen zeggen ook wat over hoe het binnen is. Er is niets smeriger dan door ramen te moeten kijken waar een laagje vuil, frietsaus, milkshake of lichaamsvloeistoffen tegenaan zitten. En als je toch bezig bent, pak dan meteen de pui en het reclamebord mee. Maar wil je helemaal opvallen, dan pak je de stoep eens echt goed aan. Gebruik een goede hogedrukreiniger en maak die stoep brandschoon. Daarmee vorm je een enorm contrast met alles om je heen. Je kunt je creativiteit ook nog eens los laten gaan: met de hogedrukreiniger kun je een zebrapad richting je voordeur maken, een fanzone voor je etalage of zelfs je naam ermee in de vuile straat ‘frezen’. Heb je alles op orde, dan komt de klant écht eindelijk binnen….!
Gepubliceerd in Eye@Line #5 – 19 september 2019
Geef als eerste een reactie