Eberhard van der Laan hoopte dat zijn stad een beetje liever was geworden. Wij staan op het punt zijn stad te verruilen voor Hilversum. Niet alleen Amsterdam is liever geworden, het hele land is een stuk liever geworden. We houden rekening met elkaar, halen boodschappen voor anderen en zijn betrokken met mensen die het zwaar hebben. Ik denk dat er een aantal dierbaren boven op hun wolkje apetrots zijn op ons.

Er wordt thuis gewerkt, thuis onderwijs gegeven, thuis gegeten, thuis vakantie gevierd, thuis gelachen en thuis gehuild. Velen omarmen nieuwe technieken waardoor het leven toch kan doorgaan. Bijvoorbeeld contact met collega’s via Zoom, Skype en andere online tools. Online worden er vrijdagmiddag borrels gehouden en zelfs verjaardagsfeestjes gevierd. Het sociale leven evolueert mee in deze bizarre tijd.

Maar mensen worstelen ook met vragen over het al dan niet openhouden van de winkel of over wat de zorgplicht nu precies is. Andere gaan er met een gestrekt been in en keuren alles wat hun collega’s nog wel doen af. Hun mening is de enige juiste. En karma is een bitch, het kan zich zomaar tegen je keren. Laten we vooral lief zijn naar elkaar en in plaats van bekvechten elkaar te helpen waar het kan.

Het is fijn dat er regelingen voor bedrijven en zelfstandigen zijn. Helaas is er nog wel een groep die geen aanspraak kan maken op al die regelingen. Denk bijvoorbeeld aan ZZP’ers die bezig zijn met de opbouw van hun bedrijf. Maar denk ook eens aan al die agenten die wel de rekeningen krijgen van hun toeleveranciers, maar waarbij de opticien eenzijdig bepaalt dat de betaling wel even kan wachten. Laten we ook lief zijn naar hen.

Er is een hoop te doen als je winkel dicht is. Zo kun je toch nog een stuk van je omzet behouden of ervoor zorgen dat je omzet zeker gesteld wordt. Lees ook mijn column daarover op: De klant centraal en niet het coronavirus.
Een vriend van mij was al bezig met een nieuwe website en heeft even de prioriteit gezet op zijn eigen webshop. Zo kan hij toch zijn klanten blijven bedienen en boort een nieuwe doelgroep aan. Je kunt aan boord springen van al bestaande initiatieven voor webshops, maar let wel op de kleine lettertjes en minder op de mooie woorden. Handel niet als de kat die in het nauw zit! Waarom heb je in het verleden de boot afgehouden en zou je nu op een speciale aanbieding ingaan? Hou het hoofd koel en denk goed na.

Ik zie ontzettende leuke posts op social media voorbij komen. Bedrijven houden contact met hun (potentiële) klanten, niet alleen door hun aangepaste openingstijden te melden. Maar juist de originele filmpjes, foto’s en zelfs puzzels, raadsels en originele prijsvragen blijven mij bij. Ik heb er al een paar gezien die de potentie hebben om viral te gaan. Al klinkt dat misschien wel een beetje raar in deze tijd.

Bijna 30.000 mensen waren op zoek naar informatie over ooggerelateerde vragen rondom corona die een antwoord via mijn website www.contactlenscontrole.nl vonden. Deze mensen kwamen ook in contact met deelnemende optiekzaken. Antwoorden op vragen over ooggerelateerde klachten worden steeds meer gesteld via internet. Een kans voor de zelfstandige om in te stappen in dit unieke concept. Lees er meer over op de website zelf.

2020 zal een belangrijk jaar worden in de geschiedenis. 2020 zal bekend staan als het jaar van de pandemie, maar ook als het jaar dat thuiswerken en thuisscholing ingeburgerd is geraakt. In een razend tempo evolueren we in deze technieken. Mogelijk dat het zelfs een blijvend positieve uitwerking heeft op het milieu. Wie weet? Ik hoop in ieder geval dat we naar elkaar blijven omkijken en dat we lief blijven.

Geplaatst in eye@line magazine Extra #1 2020

Op zoek naar een oogzorgspecialist?

Ben je op zoek naar een goede oogzorgspecialist in de buurt? Neem gerust eens contact op met één van onderstaande specialisten.

[wpsl]

Ook opgenomen worden in de lijst? Neem contact op met Anton Hofstede. Tel +31 (0)6 24 31 89 06 of stuur een e-mail naar: info@contactlenscontrole.nl

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.